Seriál k 150. výročí od vzniku Velké pardubické - 18

- velikost písma zmenšit velikost písma zvětšit velikost písma
5. listopadu 1874 se poprvé konala Velká pardubická. Mezi sportovními akcemi, v České republice nemá tento slavný dostih co do délky existence obdobu. V příštích týdnech zavzpomínáme na některé lidi, koně a události tvořící jeho historii…
Poprvé
Dne 9. října 1927 se konal 46. ročník Velké pardubické. Do jejích dějin významněji nezasáhl, přesto byl z řady ohledů zajímavý. Startovalo v něm 13 koní a do cíle se jich dostala necelá polovina – pouze šest. Vítězem se stal polokrevný valach Forum. V období mezi dvěma světovými válkami vítězili polokrevní koně často. Z 18 ročníků, které se v těch letech uskutečnili, jich vyhráli 13.
V sedle vítěze 46. ročníku byl štábní kapitán Josef Charous, jehož v roce 1943 umučili nacisté. Forum vyhrál s ohromným náskokem nikým neohrožován.
Přes svou zdánlivou nenápadnost se tato VP zapsala do historie dostihu několika zajímavostmi. Po delší době byla navýšena celková dotace. Díky příspěvku pardubické městské rady činila 67 500 Kčs. Předcházející 45. ročník byl dotován jen necelou třetinou – 22 000 Kčs.
Mezi jezdci Velké pardubické byla poprvé žena. Došlo tak k něčemu, co si v předešlé více než půlstoletí existence dostihu dokázal představit málokdo. Na popud hraběte Zdenka Radslava Kinského, majitele panství v Chlumci nad Cidlinou, byla touto průkopnicí jeho vzdálená sestřenice – tehdy 32letá Marie Immaculata „Lata“ Brandisová. Jako první zástupkyně tzv. slabšího pohlaví se přetěžkému kurzu dostihu odvážně postavila. Jezdečtí důstojníci proti tomu oficiálně protestovali u Čs. Jockey Clubu – soupeřit s ženou bylo v rozporu s jejich ctí.
Lata Brandisová jela klisnu Nevěstu a po statečném výkonu skončila pátá. O deset let později, v posledním ročníku před druhou světovou válkou, jako první a dosud jediná žena v historii nesmírně obtížný dostih vyhrála.
Jezdeckou premiéru měla v tomto ročníku také Francie, a to v podobě startu hraběte Alexandera de la Foresta, který jel československého koně Markomanna. Tato dvojice však cíle nedosáhla, stejně jako několik dalších. Mezi nimi i vítězové předcházejícího ročníku – klisna All right II s kapitánem Rudolfem Poplerem.
O tuto Velkou pardubickou byl tak enormní zájem diváků, že pořadatelé jejich nápor nezvládli. A na parkovišti byl tehdy rekordní počet 650 motorových vozidel.
Petr Feldstein