Seriál k 150. výročí od vzniku Velké pardubické - 15

Petr Feldstein by Petr Feldstein
Historie

5. listopadu 1874 se poprvé konala Velká pardubická. Mezi sportovními akcemi, v České republice nemá tento slavný dostih co do délky existence obdobu. V příštích týdnech zavzpomínáme na některé lidi, koně a události tvořící jeho historii…

Železník

Došlo k tomu v neděli 13. října 1991. Velká pardubická načala 117 let po svém vzniku druhou stovku svých ročníků, a náš nejslavnější dostih se dočkal události, k níž v jeho historii ještě nedošlo. Jedna a táž dvojice – Železník s Josefem Váňou – ji vyhrála po čtvrté. Ryzák, jehož otec se jmenoval Zigeunersohn a matka Želatina, a který přišel na svět 29. dubna 1978 v Hřebčínu Graditz v někdejší Německé demokratické, se stal prvním a dosud jediným koněm, který to dokázal. A Josef Váňa se tehdy v počtu vítězství ve VP vyrovnal Václavu Chaloupkovi.

Železník startoval ve Velké pardubické poprvé v roce 1985, kdy mu bylo sedm let. I Josef Váňa tehdy v dostihu s Velkým Taxisovým příkopem absolvoval svůj debut. Místo na Železníkově hřbetu však nezaujal. Jel totiž jeho druha ze stáje Státního statku Světlá Hora Paramona a nečekaně ho dovedl ho k druhému místu. Železník pod Antonínem Novákem do cíle nedoběhl. Ani o rok později si Železník s Váňou, jel znovu Paramona, si nebyli souzeni. Navíc žádný z nich dostih nedokončil.


Rok nato už Železník Josefa Váňu v sedle konečně měl. Ve Velké pardubické startovali oba po třetí, jako dvojice však měli premiéru. A ta skončila jejich triumfálním vítězstvím. Totéž se pak opakovalo i v letech 1988 a 1989.

Zdálo se, že čtvrtého vítězství, navíc po sobě, dosáhnou právě v roce 1990, kdy se konalo velké jubileum – stý ročník. Veškeré naděje jim ovšem zhatil nešťastný, jimi nezaviněný Železníkův pád na Popkovickém skoku.


Pád měl už 13letý Železník ale i v roce 1991. V nepřehledné skrumáži se octl na zemí po absolvování Poplerova skoku. Váňa však koně stačil rychle nasednout. O několik let později, už podle nových regulí, by v dostihu pokračovat nemohli. Drak s Chaloupkou se kolizi vyhnuli, jezdec se zlomeným prstem na pravé ruce přitom ale ztratil bičík. To v souboji o vítězství, poté, co se Železníkovi s Váňou podařilo stíhací jízdou ztrátu na Draka dohonit, rozhodlo. Váňa na rozdíl od Chaloupky bičík měl.

Ve 100. ročníku se štěstí k Železníkovi a Váňovi obrátilo zády. V ročníku s pořadovým číslem 101 jim naopak pomohlo.




pro blog sport antique sepsalPetr Feldstein

nakoupit na fanzone.cz Velký výběr historických sportovních suvenýrů: FANZONE

(1 Hlasovat)
Přečteno 29 krát
Označeno v :